På en strand i Thailand

Befinner mig på en strand i Thailand, med palmerna svajandes och sand mellan tårna. Närmare sagt ligger är detta Chaweng Beach, Koh Samui. En ganska så turistig strand, försäljarna kommer förbi och vill kränga på en saker en gång i minuten, men samtidigt en vacker plats, inte fullt så extrem som på Phuket.

Efter en lång flygresa hade jag äntligen nått Bangkok. Blev lika lättad som tidigare när jag fick se mitt bagage komma åkandes på rullbandet, plockade snabbt åt den och gick sedan mot taxistället. Skulle möta Linda, Cissi och Annå Paragon Inn, ett hotell 10 minuter från flygplatsen. Taxichaufför hade ingen aning var hotellet låg (trots adress!), så det krävdes ett telefonsamtal och lite åkande fram och tillbaka för att hitta rätt. Mitt i allt hade jag totalt glömt bort att man måste pruta på alla priser, så jag betalde ett saftigt överpris för taxifärden (dock fortfarande billigt jämfört med Sverige). Men jag kom i alla fall fram hel, och känslan av att sedan vandra in i ett stort hotellrum med fläkt, stora sängar, dusch och elluttag var helt oslagbar. Kändes som att jag var i himlen. Äntligen kunde jag ta mig en lång dusch, packa om mina saker utan sand i närheten, kunna ansluta min dator och se en svensk film, och sedan krypa ner i en fräsch säng. Efter några timmar kom Linda, Cissi och Annika, vaknade upp helt förvirrad och började prata engelska (min hjärna hade inte riktigt förstått att jag nu kunde prata svenska – en månad av endast engelska hade satt sina spår), sedan tog vi några timmars sömn. En positiv sak med att jag aldrig kan sova på flygplan är att jag alltid kan somna när jag kommer fram, oavsett tid (eftersom jag är så trött). Så även fast klockan endast skulle ha varit runt 16-tiden hemma så somnade jag som en stock.

IMG_4966 (800x533)

Nästa morgon tog vi det lugnt, åt lite frukost, pratade, och beställde sedan en taxi som skulle ta oss till Bangkoks tågterminal. Vår plan var nämligen att ta oss till Koh Samui med hjälp av tåg, buss och båt. Väl framme hade vi tur, det fanns endast 10 platser kvar, och 4 av dessa var precis bredvid varandra.  Med ett otroligt pris av 260 SEK så fick vi en kombinerad biljett bestående av en 12 timmars sovtågsfärd, 1 h bussresa och 1 timmas båtresa. Tåget skulle gå först senare på kvällen, så för att uppehålla oss under dagen tog vi en tuk tuk in till ett köpcentrum i närheten. Där gick vi runt i några timmar, tittade på kläder, klockor, smycken, åt vår första thailändska lunch  och begav oss sedan tillbaka för att hinna med tåget. På förmiddagen hade vi inte känt av något av demonstrationerna alls, men på vägen tillbaka var gatorna fulla av poliser så det var med lättnad vi åkte därifrån.

Tåget var över förväntan, allt var rent och snyggt, det enda riktigt exotiska var toaletterna som bestod av ett hål rak ner på rälsen. Så ett tips – gå inte för nära en tågräls i Thailand, där kan du hitta lite allt möjligt.

Vi åt middag på vagnen, en otrevlig dam visade oss till våra platser ”sit down!”, och sedan stoppade vi i oss en speciell kombination av thaimat (ett paket av soppa, red curry med kyckling och ris, fläsk med grönsaker och frukt. Ungefär 2 rätter för mycket). Sängarna var över förväntan så jag sov ganska bra, det enda som riktigt störde var att man kände sig som en wokgrönsak, åkandes fram och tillbaka i sängen, i takt med tågets svängningar.

IMG_4967 (800x533) IMG_4968 (800x533)IMG_4971 (800x533)

IMG_4972 (800x533) IMG_4973 (800x533) IMG_4975 (800x533)

Vi hann bli en timma försenade med tåget, så vi var lite oroliga att vi skulle missa vår bussförbindelse, men som tur var hade de väntat på oss! Vi hoppade på bussen, åkte till båtterminalen, letade upp vår båt och köpte sedan lite frukost (min mage skrek vid det här laget av hunger så mackan jag fick smakade gott, trots den sliskiga mayonäsen). Efter en stund var vi äntligen framme, och vi kunde ta en tuk tuk till Chaweng.

IMG_4979 (800x533) IMG_4978 (800x533) IMG_4977 (800x533)

När vi nådde stranden (äntligen!!) var det en lättnad, men vi hade fortfarande ett uppdrag kvar – hitta boende. Släpandes på våra tunga ryggsäckar letade vi oss fram mellan resorts och hostels, frågade efter priser och försökte pruta ner det, och stannade till sist vid ett ställe vid namn Best Beach Bungalows. Precis intill beachen fick vi bo i några enkla bungalows (som tur var med luftkonditionering) för en hundring per natt. En snabb tur ned till stranden och sedan en god (och billig!) middag nere på stranden fullgjorde vår dag.

Måndagen inleddes med en god frukost, sedan väntade stranden och lite shopping. Självklart hittade jag ingenting, perfekt när alla mina linnen och t-shirts antingen är helblodiga från slakten, gula från sanden, eller trasiga från vassa tornblad. Mina enda inköp var vatten och en glass.

IMG_4990 (800x533)

På kvällen unnade vi oss en utgång, vi var inte riktigt säkra var vi skulle finna festen här, men vi började med varsin pizza en Pina Cõlada, för att sedan röra oss mot Ark Bar (vilket visade sig vara ett bra förfestställe), och sedan mot The Green Mango vilket var fullt av dansande kroppar. Kul kväll!

Nästa morgon var en riktigt slappdag, sen frukost bestående av ägg, bacon, rostat bröd, kaffe, juice och frukt (en riktig vinnare!) för att sedan ligga på stranden och ta en liten shoppingrunda på stan (börjar ana att min illvilja mot att pruta kan vara orsaken till att jag inte heller denna gången hittade något att köpa). Vi bytte även boende till ett annat ställe där vi kunde bo alla fyra tillsammans, fortfarande precis vid stranden, med bättre dusch, till samma pris!

IMG_4981 (533x800) IMG_4987 (800x533) IMG_4989 (800x534)

På onsdagen kände vi att det var dags att hitta på något för att se ön ordentligt, så efter lite velande fram och tillbaka bestämde vi oss för att ta en taxi till några sevärdheter i (stället för att åka med på en organiserad tur). Vi tog oss först till Big Buddah, en stor buddahfigur i guld, sedan till ett tempel precis i närheten med en annan stor buddah (med en massa armar), sedan åkte vi till öns största vattenfall (vilket inte var så stort), och till sist tittade vi förbi en mumifierad munk (vet, sjukaste). Får alltid samma känsla när man ser sådana här saker, liksom ”jahopp”. Det var väldigt kul att göra en sådan utflykt tillsammans, det blir en helt annan sak i kontrast till stränderna, men sevärdheterna i sig var väl inte sådär superspeciella. Men helt klart värt de 100 kronorna jag lade på taxifärden!

IMG_5009 (514x800) IMG_5008 (800x533) IMG_4995 (800x533) IMG_5000 (800x533) IMG_5004 (800x533)

IMG_4992 (533x800) IMG_4998 (533x800) IMG_5002 (800x533) IMG_5007 (800x533)IMG_5012 (800x533) IMG_5015 (800x533) IMG_5017 (800x533)

Vi kom tillbaka runt lunchdags, perfekt tid för att även kunna njuta av lite bad. Denna dagen blev det även lite shopping, till min stora glädje så hittade vi en butik där alla saker hade fasta priser, dessutom superlåga!! 20 kronor för nästan alla t-shirts, inte dåligt när jag var i desperat behov av några par. På kvällen kom även Filip hit, Cissis pojkvän, så nu är vi 5 stycken som myser i samma rum.

De följande dagarna så har vi inte gjort så mycket mer speciellt, vi har solat, badat, spelat strandtennis, tagit en massage på stranden (fick nackspärr på kvällen precis efter så vet ej hur bra den fungerade…), ätit glass, gått runt bland stånd, prutat, gått ut ännu en gång och ätit en massa thaimat.

IMG_5039 (533x800) IMG_5041 (800x533) IMG_5023 (800x534) IMG_5026 (800x534) IMG_5027 (800x532) IMG_5030 (800x533)

Imorgon går färden mot Full Moon Party på Koh Phangan, uppdaterar er igen efter det!

Annonser

kite, blogg, kiteblogg, Julia Hallén, surfa

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )