Phi Phi-feber

För några dagar sedan skrev jag ett jättelångt blogginlägg på min telefon, hade dock ingen internetanslutning så sparade den på telefonminnet istället. Smart idé tänkte jag. Självklart så råkar jag två dagar efter totalt förstöra telefon – och inlägget blev blott ett minne. Blev nästan mer ledsen över att inlägget försvann än att min mobil gick sönder, en timmas energi åt ingenting! Hur gick denna förstörelse till? Det kommer jag till senare.

Vi anlände alltså till Koh Phi Phi på söndagen, trötta efter resan letade vi upp vårt hotell, konstaterade att vi hade betalat ett saftigt överpris, hittade en kackerlacka i vårt badrum (som Linda och jag snabbt dödade efter att vi panikslaget skrikit till), åt middag, letade lite efter ett nytt ställe vi kunde bo på, somnade, vaknade över att Annika skrek att det var översvämning på toaletten, fixade toaletten, somnade om, vaknade av att några skrek utanför vårt rum ”You fucking hore!” och sov sedan resterande timmar i tysthet. Nästa morgon förflyttade vi oss till vårt nya boende, bara hundra meter från var vi sov senast, skillnaden var att detta var ett supermysigt ställe!! En bungalow med två rum, ett med plats för tre och den andra för två, delad altan och med en grönskande toalett (skojar inte, var som en djungel i badrummet)! Dessutom betalade vi ett alldeles rimligt pris så vi var alla nöjda och glada.

Vyn som mötte oss från färjan

IMG_5208 (800x533) IMG_5207 (800x533)

Min och Lindas kackerlackkompis

IMG_5210 (800x534)

Vårt grönskande badrum

IMG_5243 (800x533)

Vi fortsatte ner till stranden, insåg att lågvattnet gjort den helt ödelagd, så vi tog en 45-minuters promenad bort till en annan strand istället. Genom Phi Phis gränder (som luktade toalett större delen av tiden, inte så fräscht), ut på en lite promenadstig i djungeln, och ner på stranden. Där upplevde vi nog det skönaste doppet hittills, svettiga efter promenaden var vattnet en välsigning! Vi spenderade större delen av dagen där, åt billig lunch, och gick sedan tillbaka.

IMG_5217 (800x533) IMG_5216 (533x800) IMG_5215 (800x533) IMG_5211 (800x533)

Nu var det dags för dykcenterletande! Hittade ett ställe som verkade bra, Phi Phi Scuba Diving, där jag skulle få en svensk instruktör och de andra skulle kunna följa med på en Fun Dive-utflykt någon av mina utedyksdagar. Påbörjade kursen redan samma kväll genom att se film 1 och 2, åt en bananpannkaka som middag (tyckte jag var en bra idé – då kan jag ju unna mig en efterrätt genom att äta den som middag! Visade sig dock vara en mindre bra idé då hungern sedan blev så stor att jag var tvungen att springa och köpa en chokladkaka, ”kan jag ju unna mig när jag bara ätit en liten pannkaka som middag”, och på vägen tillbaka en pizzaslize då chokladkakan inte mättade alls.

Slutsats: känner att jag inte riktigt är typen av oregelbundna ättider, behöver rutiner!.

Nästa morgon påbörjades tidigt med teori, genomgång av utrustning, och sedan äntligen dags för det första dyket! Vi gjorde en massa övningar och allt gick smärtfritt. Det enda jag hade lite problem med var tryckutjämningen, mitt ena öra ville inte riktigt hänga med. Kände fortfarande lite av min förkylning, så det berodde troligtvis på det. Sedan tyckte min instruktör att det var en bra idé för mig att se film 4 och 5 redan ikväll så att jag helhjärtat skulle kunna koncentrera mig på utedyken imorgon, så detta gjorde jag också. Helt slut kom jag tillbaka till rummet klockan halv åtta på kvällen, hade lite ont i magen men tänkte att det berodde på den intensiva dagen. På kvällen blev det värre och jag började att må illa, och plötsligt på natten exploderade det – jag blev magsjuk. Perfekt timing (eller inte…) då jag skulle upp klokan halv sju för att möta upp dykbåten. Det gick ju bara att glömma nu. Låg istället utslagen i sängen hela dagen (vilket i princip innebar att jag försökte kolla på Downton Abbey, tittade i 10 minuter, somnade, vaknade och tittade i 10 min, och repeat på det) medan de andra var och slogs med apor (kanske inte riktigt så dramatiskt, men nästan i alla fall). Mådde bättre på kvällen och lyckades få i mig lite middag, magen skrek dock av smärta efteråt och jag kände mig fortfarande yr och hade fruktansvärt ont i öronen, så jag visste att jag inte skulle kunna fortsätta dykkursen dagen efter. Fick alltså gå tillbaka och be om att få avbryta kursen och få ett intyg på de saker jag gjort för att eventuellt fortsätta någon annanstans. Känns som att dykgudarna kanske försöker säga mig något nu när jag blivit hindrad två gånger?

Kände mig som ändå såpass okej nästa morgon att jag kunde följa med på en utflykt – en båtresa till Maya Bay och omgivningarna däromkring (stranden som användes i filmen ”The Beach” med Leonardo Dicaprio). Vi hyrde en longtailbåt och körde dit, badade först i en lagun och fortsatte till starnden – självklart fullproppad med turister. Vi valde att inte gå av på den riktiga stranden utan på en liten mindre precis bredvid (så att vi kunde simma till den riktiga och på så vis undvika entreavgiften som de så lurigt kräver). Kändes som ett väldigt smart val av oss då vi ändå inte var där speciellt länge.

IMG_5220 (800x533) IMG_5225 (800x533) IMG_5227 (800x533) IMG_5233 (800x533)

Vågorna var höga på vår väg tillbaka och några gånger blev vi nästan lite oroliga för att båten skulle välta, de består ju inte av mycket mer än enkla träbitar. Men vi kom fram med livet i behåll!

På kvällen gick vi ut, först en runda till Reggea Bar där amatörthaiboxare kan möta varandra (vilka som helst kan ställa upp! Såg några riktigt galna ronder!), sedan vidare till Irish Pub där några bekanta ansikten till Linda och Filip möttes upp, och till sist ut på stranden där dansklubbarna ligger rad på rad. Var en riktigt kul kväll med mycket dans och skratt! Phi Phi är en riktig partyö, inget ställe man vill stanna en längre tid på, men helt klart värt ett stopp om man vill festa några kvällar.

Nästa morgon fanns ingen tid för slöande i sängen, nu skulle vi vidare till Koh Lanta. Snabb packning, snabb frukost, ner till hamnen och in i båten. Vi skilde oss nu från Filip som skulle hem igen till Sverige, så han hoppade på en annan färja, men vår visade sig vara en riktigt bekväm speedboat. Resan tog knappt en timma och för att göra saken bättre fick vi boende fixat redan tio minuter efter att vi satt oss. Det var en riktig chansning, en kille gick runt på färjan och försökte ragga folk till hotellet han jobbade för, först är man ju väldigt negativ till detta men när vi fick höra priset (1500 bath totalt, ungefär 80 SEK/pers), se bilderna (såg ytterst fräscht ut!) och höra att det var gratis transport dit bestämde vi oss för att i alla fall testa en natt. En natt visade sig vara perfekt, hotellet var jättefräscht med en liten pool med havsutsik där vi kunde återhämta oss från gårdagen, men i havet stack vassa stenar upp som skulle göra det omöjligt att bada. Dessutom var det i princip endast hotellets restaurang som man kunde äta på, så vi kom överens om att leta boende på Long Beach nästa dag.

Sagt och gjort, efter flera timmars letande (det kan vara utmattande att hitta boende!) så stannade vi vid det ställe vi spanat in först – Palm Beach Resort. Hundra kronor natten för en fin bungalow och havet femtio meter iväg, det är inte fy skam!

Vår nuvarande vy

Men vad hände med min mobil då? Jo, när vi letade boende så var vi tvungna att korsa ett vattendrag som skiljde stranden i två delar. Det såg inte så djupt ut så jag strosade på, och när vattnet nådde mina shorts så hann jag bara tänka på att det var väl inte så farligt om byxorna blev lite blöta. Först när jag var över på andra sidan kom hjärnan ifatt mig och jag kom plötdligt på att min mobil hade legat i min ficka, plus att jag hade haft pengabältet på mig! Var blöt upp till midjan så när jag väl kollade telefonen var den redan helt förstörd. Tråkigt, men det kan ju alltid hända värre saker, tur att jag har med mig min extratelefon!

Nu har vi ätit lite lunch och nu väntar stranden (med i princip bara svenska barnfamiljer och pensionärer, men det är ju en skön ändring från Phi Phi!), allt från mig nu!

Annonser

kite, blogg, kiteblogg, Julia Hallén, surfa

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )