Är det okej att vara slapp när man vet att man ska till Singapore?

Skrivet den 31/3

Kanske en lätt fråga för vissa, men inte för mig. Tycker egentligen inte om att bara ligga på stranden och göra nada. Men ibland har man inte så mycket val, och när den längsta promenaden man kan göra på Perhentian är att vandra fram och tillbaka på stranden (tid: 11 minuter), eller gå fram och tillbaka mellan stränderna (tid: 13 minuter), så blir även den aktiviteten snart tråkig. Visst kan man dyka här, men en djävul har satt sig bakom mitt öra och viskar att jag kommer drabbas av dykarsjuka om jag gör det igen. Jag har blivit stoppad två gånger – och detta kommer bli den tredje. Jag vet att jag är superlöjlig, men känner mig inte riktigt redo att försöka igen. Det var inte heller riktigt så kul som jag hade förväntat mig när jag testade på det på Phi Phi, jag gillar mer adrenalinkänslan man får av att göra något fysiskt galet, än av känslan av att sakta färdas i vattnet, andas och titta. Då blir jag bara paranoid.

Gårdagen blev alltså ännu en dag i vilans tecken, jag försöker övertyga mig själv att detta är ett gyllena tillfälle att njuta, då vi snart ändå ska till Singapore, och efter det ska jag till äventyrens land – Nya Zeeland! Har jag berättat det? Den 5 april bär det av mot landet som inspirerade Sagan om Ringen. Då är det väl ändå okej att vara slapp några dagar? Men om jag inte vill vara slapp? Hjärnan går på högvarv och tankarna går kors och tvärs. Kan slapphet göra en galen?

Men jag ska verkligen inte klaga, vi äter god mat, spelar kort som galningar, badar i det klaraste och varma vattnet jag någonsin upplevt, har det allmänt mysigt tillsammans! Jag är glad att jag är här med så fina vänner.

På kvällen efter att jag fått min lilla släng av solsting så tittade vi på bio. Du hörde alldeles rätt, med stora kuddar bakom våra ryggar och god mat framför oss så tittade vi på ”Olympus has fallen”. Perfekt aktivitet när mitt huvud fortfarande kändes som geggamoja. Med lite dåligt samvete (men med ursäkten att det faktiskt var synd om mig som fått solsting) beställde vi in varsin efterätt för andra kvällen i rad. Det magiska med detta var att jag mådde ungefär 130% bättre efter att min efterätt gjord av brownie toppad med vaniljglass och grädde ramlat ned i magen, glass är världens bästa medicin!

IMG_5532 (800x533)

Fredagen blev en riktig slappisdag, halvsov på stranden i princip hela dagen, men på kvällen blev det lite mer aktivitet! Vi åt middag tillsammans med en annan svensk tjej och kille och hade det jättetrevligt. Vi rörde oss sedan bort mot longbeach där eldshow (inte alls lika bra som på Koh Tao dock, men den faktiskt var oslagbar) och vattenpipa stod på schemat. Blev en riktigt mysig kväll där vi i skenet av eld och den vackra kvällshimlen fick uppleva en lite mer livad del av Perhentian. Fortfarande inget party att prata om, detta är ändå Malaysia där alkoholen är begränsad, men mer åt chill-hållet.

IMG_5539 (533x800)

På lördagen fanns det dock ingen tid för slappande på förmiddagen, nu började det bli lite bokningspanik med tanke på vår färd mot Singapore. Tydligen är internetbokning inget stort i Asien, och exakt samma problem som mötte oss när vi var i Kuala Lumpor mötte oss här, med skillnaden att vi här inte kan ta oss in till någon bussterminal. Efter flera timmars googlande på både bussbolag, tåg och flyg var vårt resultat fortfarande noll. Vi lyckades boka fyra platser på ett hostel (prisskillnaden Singapore och resterande Asien emellan är enorm), men vår största utmaning var fortfarande inte löst. Till sist lyckades vi dock hitta ett litet bokningscenter på ön efter rekommendation av recepionen på vårt hotell, och där fick vi efter många rundor bokat en biljett från en närliggande stad till Kuala Besut (dit färjan går), till en annan stad som låg 45 minuter ifrån Singapore. Därifrån skulle  vi antingen få ta en av de lokala bussarna eller en taxi. Nöjda och belåtna att äntligen ha fått det bokat gick vi ner och avnjöt solen och havet.

IMG_5543 (800x533)

Nästkommande dag väntade stranden också, men efter lunch fanns det inte tid för sådant. Nu stod högskoleångesten nämligen på sin spets! Många timmars surfande på olika utbildningar blev det, och till sist kände jag mig mer eller mindre klar med hur jag sklle prioritera. Ansökningsordningen var klar, och med lite tur så förblir Göteborg min hemstad ett tag till. Men ända till slutet av juni får man stå oväntande, frustrerande… Tog mig även en liten promenad och knäppte lite bilder som ni här kan skåda. Så får ni kanske en lite bättre uppfattning om hur Perhentian ser ut. Eftersom vi tyckt att matbion var så mysig förra gången tog vi en favorit i repris och skådade klassikern The Notebook, urmysigt!

IMG_5556 (800x533) IMG_5591 (800x533) IMG_5560 (800x533) IMG_5551 (533x800) IMG_5550 (800x533) IMG_5563 (800x533) IMG_5565 (533x800) IMG_5569 (800x533) IMG_5570 (800x533) IMG_5571 (800x533) IMG_5578 (800x533) IMG_5581 (800x533) IMG_5584 (800x534) IMG_5587 (532x800) IMG_5589 (800x533)

Till sist hade vi nått vår sista dag här, och vi åkte ut till favoriten Romantic Beach igen. Vi var helt ensamma större delen av tiden och lyckades dessutom se en rocka, bli bitna av närgångna fiskar i våra anklar, och hade en ytterst svårt att förstå att detta var vår allra sista baddag. Vi tog oss en riktig långlunch för att begrunda detta och spelade sedan kort tills vi fick ont i fingrarna. Sedan hände en lite rolig incident, jag råkade nämligen fastna inne på toaletten!! Eller roligt och roligt, det var ju inte precis som att jag skrattade ihjäl mig, men lite komiskt var det i alla fall. Som tur var kom Annika, Linda och Cissi till undsättning och vi gjorde allt i vår makt för att få upp dörren. Icke sa nicke, den ville inte röra på sig, även fast den inte ens var låst. Till sist kom en från personalen, tog ett stadigt grepp om dörren och tryckte. Vipps så var jag fri igen! Vi kände oss lite löjliga som inte fått upp den på så lång tid när han själv bara behövde några sekunder…

IMG_5547 (800x534) IMG_5544 (800x533)

Det här med bion hade verkligen varit ett vinnande koncept så vi körde på det igen, som en avslutningsmiddag för vår vistelse här på Perhentian. Beställde deras hamburgare som var i mycket hög klass, var länge sen man fick riktigt bra kött! Vi njöt hela kvällen, för nästa dag skulle vi röra oss vidare mot vårt sista resmål tillsammans (galet!).

Skrivet den 5/4

Så klockan halv 7 nästa dag steg vi upp, gick till den enda restaurangen som hade öppet så tidigt på morgonen, hoppade på färjan klockan 8, och var sedan framme vid hamnen halv 9. Killen vi bokade resan med hade varnat oss att vi skulle ha knappt om tid och skulle därför vara tvugna att skynda oss, så vi sprang nästan mot taxiståndet. Det blev dock inte riktigt som vi hade tänkt oss, taxin tog oss till busscentralen så vi redan var där klockan 09:00 (en timma innan den skulle komma), men döm till vår förvåning när vi sedan se att det står 11:15 på våra biljetter! Okej, inte hela världen, en timma mer eller mindre gör ju inte så mycket. Men när klockan helt och tydligt stod på kvart över elva så fanns det ingen buss. Klockan 11:30 – ingen buss där heller… vi frågar hon i kassan och får ett svävande svar om att den kommer… 12:00 – fortfarande ingen buss… 12:45– ingen buss i sikte, vi frågar igen… 13:20 – nu har vi frågat hon i kassan så många gånger var bussen är att hon ser ut att snart bli galen… 13:45 – bussen anländer! Vår ”stressiga” morgon blev helt klart motsatsen. De nästan 5 timmarna på en busshållplats där alla killarna undrade var våra pojkvänner var (i ett muslimskt land som Malaysia är det tydligen väldigt svårt att föreställa sig hur bara vi som tjejer kunde resa runt) kanske inte riktigt var önskedrömmen. Men nu var vi i alla fall påväg!

Efter byte av buss, immigrationsgenomgång med stenhårda vakter, bussbyte igen, och till sist taxi så var vi framme vid vårt hostel. Till vår lycka hade vi fått ett rum tillsammans alla fyra, litet som en skokartong men rent och frächt!

Vår första dag i Singapore visade sig bli en sightsing- och shoppingdag, vi gick runt på gatorna och gick in på de köpcentrum som såg spännande ut. För min del blev ett halsband inköpt samt lite inköp på Victoria´s Secret! Under dagen kände jag att det började rycka lite underligt under mitt öga. Hade vagt känt av detta tidigare under veckan, ni vet sådana där vanliga nervryckningar man kan få, men denna gången var det annorlunda. När jag kollade mig i spegeln så såg det nämligen ut som att något pulserade där under, att något ”hoppade” ut mot huden (något stort!!) och sedan tillbaka in efter några ryckningar. Tänkte inte så mycket mer på det, vi gick ut på kvällen och dansade fötterna av oss (fick dessutom VIP-inträde med gratis champagne, det ni!), men nästa morgon (när man redan kände sig nere av gårdagens alkohol) så fortsatte det, med ökad kraft dessutom! Började bli lite orolig, men det var inte mycket att göra åt saken. Vi hade nämligen lyxen att  denna dag bli guidade runt på Singapores gator av en bekant till Annikas familj!

IMG_5592 (800x533)
IMG_5596 (800x533) IMG_5598 (800x533) IMG_5599 (800x533)

Verkligen supersnällt, hon började med att visa oss runt i Chinatown där vi besökte ett tempel (där vi fick täcka oss med sjalar både om benen och axlarna), in på ett litet museum som visade hur Chinatown såg ut förr i tiden och ut på en fiskemarknad där man både kunde köpa levande grodor och ålar (!).  Hon körde oss sedan till Little India där vi gick igenom ett nytt matcentrum med lokala specialiteter, åt lunch (butterchicken med naanbröd, mumsfillibabba!) och gick sedan längst gatorna och kollade in alla indier. Little India kändes betydligt mer genuint än Chinatown, som var mer turistigt. Det ger verkligen så mycket att bli guidad av en som bor här, så många detaljer man annars går miste om! Tänk om man kunde känna någon i varje intressant stad… Kanske får bli mitt nya uppdrag?

IMG_5601 (800x533) IMG_5602 (800x533) IMG_5603 (800x579)

IMG_5605 (800x533)

Vår plan var sedan att fortsätta upp på den vackra rooftop-baren på det som ser ut som en båt på tre höghus (inte min bild, men så att ni får en uppfattning), men det vi inte räknat med var att de stängde tidigt på vardagar. Så vi fick vackert promenera därifrån och avnjuta vyn nedifrån istället. Eftersom detta skulle bli vår sista riktiga middag tillsammas (Linda skulle åka dagen efter) slog vi på stort med en fin pizzarestaurang, och hjärtat slog några extra slag ner det visade sig att de hade en med parmaskinka, mozzarella och ruccula! Jättemysig kväll, jättemysig restaurang, jättebra sällskap, go kombo liksom!

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAIMG_5607 (800x533)

Och så hade vi kommit till vår sista dag tillsammans, min näst sista i Singapore. Dagen till ära åkte vi till Universal Studios och även fast skinnet under mitt öga dampade mer än någonsin (funderade seriöst på att skippa Universal för att gå till en läkare istället), så blev jag som ett barn igen! Runt oss vandrade figurer från Shrek, Madagascar, Transformers,  och The Mummy, och de olika tillhörande världarna var otroligt välgjorda. Attrationerna var en fröjd att åka, även fast en del av dem inte var så spännande rent ”åkaktigt” (inget balderpirr i magen), så var alla de detaljer som kom till dem (såsom vattensprut i ansiktet, en plötsligt dinosaurie, en hiss som tog upp ens flotte) så otroligt bra gjorde att man stod gapandes ändå. Den absolut häftigaste attraktionen som vi bara var tvungna att åka en massa gånger var Tranformers: The ride. Man satte på sig 3D-galsögon, satte sig i vagnen och slussades runt till olika ställen där man fick ”vara med” i filmen.  Exempelvis var en ”scen” att en robot hoppade upp på bilen, då skakade den till precis som att någon hade gjort det, sekunden senare blir den attackerad av en eldexplosition och då känner man värmen i ansiktet. Har svårt att förklara hur det fungerade, men detta var verkligen något av det häftigaste jag sett, snacka om bra 3D (i kombination med 4D) effekt!

IMG_5611 (800x449) IMG_5612 (800x533) IMG_5617 (800x533) IMG_5619 (800x533) IMG_5621 (800x533) IMG_5622 (800x523) IMG_5623 (800x533) IMG_5625 (800x533) IMG_5626 (800x533) IMG_5628 (800x533) IMG_5630 (800x533) IMG_5632 (800x533) IMG_5633 (533x800)

IMG_5634 (800x533)

Efter 7 timmar på detta underbara nöjesfält tog vi en taxi tillbaka för att säga hej-då till Linda som skulle ta flyget hem. Vi fick även byta hostel då de inte hade några fler platser kvar för ännu en natt på vårt tidigare. Lite synd då det hade varit väldigt trivsamt, och vårt nya hostel inte riktigt levde upp till våra förväntningar… Vi fick bo i något som såg ut som ett förråd, och under kvällen väcktes vi först av höga skrik (då två personer tydligen bråkade med varandra), sedan en massa bankningar (någon försökte komma in i sitt skåp med våld) och sedan kom våra andra två rumskamrater in där båda snarkade som högljudda skall-inte-nämna-det-ens-vid-namn. Kunde inte sova en blund, ljudet från deras strupar var öronbedövande. Cissi försökte väcka sin sovgranne ett antal gånger där hon till sist fick använda våld utan någon som helst reaktion. Han sov  så djupt att det var omöjligt att väcka honom. Dessutom började hans mobil att ringa ett flertal gånger vilket han själv givetvis inte märkte men som störde oss andra en hel del… Tur att vi bara sov här en natt.

Hade hunnit bli riktigt orolig över mitt öga som aldrig slutade rycka utan bara verkade bli värre (hade jag fått någon hemsk nervsjukdom!?), så på lördagsförmiddagen blev det ett besök hos läkaren. Jag gick lugnad därifrån med beskedet att jag bara verkade ha en gravt klämd nerv och skulle försökra lindra detta genom muskelavslappande medel, massage och lite isbitar. Kanske dock inte världens bästa idé att ta en första tablett muskelavslappande när vi sedan skulle gå vidare på stan, mina ben kändes ursvaga och jag var tvungen att sätta mig ner på ett café och vänta ur det värsta. Passade dock på att ta ett långt skypesamtal med Carl när jag satt där, mycket välbehövt! Sedan fanns det inte mycke mer att göra denna dag än att säga adjö och ta en taxi till flygplatsen.

Nu väntar nya äventyr på andra sidan jorden!

Annonser

kite, blogg, kiteblogg, Julia Hallén, surfa

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )